Ulike varianter av innlæring av fagstoff

daglig bruk dysleksivennlig kreativt læring Mar 27, 2023


Er det en ting som er helt sikkert, så er det at et klasserom består av mange ulike personligheter. I en klasse på 25 fins det 25 ulike mennesker, som alle skal ivaretas og sees - hver eneste dag. Hver eneste elev er unik og har sine egne styrker og utfordringer når det kommer til læring. Som lærere er det vår oppgave å sørge for at alle elevene våre blir ivaretatt og får den undervisningen de trenger for å utvikle seg best mulig. Det er Ingen enkel jobb vi har tatt på oss, med andre ord.

For at elevene skal lære mest mulig, vet vi at det kan være lurt å variere undervisningen for å treffe elevene med ulike læringsstiler. Det kan bety "noe så enkelt" som å variere undervisningen med små videoklipp, skriftlig arbeid, presentasjoner og samarbeidsoppgaver. Noen elever lærer kanskje best ved å se videoer, mens andre lærer ved å lese eller lytte. Noen foretrekker å arbeide alene, mens andre lærer bedre i samarbeid med andre. Det å erkjenne at det ikke finnes en "one-size-fits-all" tilnærming til undervisning, er kanskje noe av det viktigste vi gjør. 

Og don't you worry, vi skal ikke måtte underholde med teatralske sprell og alskens rekvisitter for at elevene skal kunne lære. Dette fagblogginnlegget handler ikke om at vi må kjøre fullt escape room eller ulike challenges med gevinst i enden for å skape engasjere nok undervisning - hver dag. Til det betaler denne jobben alt for dårlig 😅.

Jeg tror derimot det er viktig å snakke med elevene om hvordan de selv tror de lærer best, både i elevsamtaler og i klasserommet. For noen elever kan det å se videoer være en effektiv måte å lære på. De kan stoppe og spole frem og tilbake for å forstå det som blir sagt og vist. Kanskje bruker de til og med "split screen" for å ta notater mens de ser på videoen. Andre kan foretrekke å lese en tekst og skrive ned notater for å hjelpe dem med å huske fagstoffet. Aldri før har det vært flere plattformer å hente fagstoff fra; dokumentarer, bøker, podcast, interaktive nettsider, mulighetene for opplesing av tekst, osv. Veien til Rom er uendelige! Det å gi elevene ulike metoder til å lære fagstoff, kan være avgjørende for enkelte.

Selv lærer jeg definitivt mest ved å se på videoer med fagstoffet. Det å lese en tørr faktabok som ikke fenger, er noe av det verste jeg vet. Okey, så tar David Attenborough sin dokumentar "Life on our planet" en god time, men det er den jammen meg verdt. Ikke bare presenterer den historikken og "how we ended up in this mess in the first place", men den gir oss også erfaringer og observasjoner fra et helt liv levd, og hva som trengs for å løse problemet. 

Vi kan også gi elevene muligheten til elevmedvirkning, ved å la elevene velge hvordan de vil løse oppgaven. Kan de gjøre det muntlig? Skriftlig? Ved å tegne? Lage en video? Dette vil tillate elevene å spille på sine styrker og lære på en måte som passer best for dem. Vi kan ikke gjøre det sånn hver gang, men vi kan gjøre det innimellom.

Ulike læringsstiler har vært et hett tema i tidligere debatter: Har det noe å si? Er det en myte? Jeg skal ikke påberope meg å sitte med noen fasit, men som lærer i ungdomsskolen på 13. året, tror jeg definitivt det er viktig å diskutere dette med elevene. Hvis en skolelei elev som hater teori og lesing, kan lære via ulike dokumentarer og videoer, da skal jeg gladelig finne videoer hen kan se. 

Selv om bevissthet rundt hvordan vi selv lærer best er viktig, er det ikke til å komme i fra at de fleste elever må tåle "å stå i" det å lese en lengre tekst, sitte stille lenge på en eksamen og gjøre alle disse tingene som de kanskje ikke syns er morsomme. Det er en del av livet, og det er viktig erfaring å ta med seg. Variasjon og ulik tilnærming kan derimot være med å skape engasjement og deltagelse hos elever som kanskje har meldt seg helt ut av læringssituasjonen, og det er verdt ganske mye i mine øyne. 

Så, har du noen gang tenkt over:  hvilken måte lærer du best?

 

Syns du dette fagblogginnlegget var interessant, men skulle ønske du kunne få mer inspirasjon til å variere undervisningen din mtp. digitale verktøy? I medlemsportalen lærerIKT får du nye temaer og metoder hver måned, slik at du kan bruke det du lærer direkte inn i klasserommet ditt. Klikk på knappen under for å lese mer. 

Hvis du har lyst til å lære mer om hvordan du som lærer kan bli rågod på å bruke digitale verktøy i klasserommet, kan du sjekke ut medlemsportalen lærerIKT.

Klikk her for å lese om lærerIKT