Still deg disse spørsmålene i møte med en nettside!

daglig bruk grunnleggende internett læring Mar 04, 2023
Kritisk tenking i møte med nettside

 

Å være kritisk til informasjonen man finner på nettet er en ferdighet som blir stadig viktigere i dagens samfunn. Med en overflod av informasjon tilgjengelig på nettet, er det lett å bli forvirret og usikker på hva som er sant og hva som er falskt. Dette er spesielt viktig å lære bort til elever, som vil være avhengige av digitale verktøy og informasjon i sin videre utdanning og karriere.

 

Her er noen viktige punkter som kan hjelpe elevene å være kritiske til informasjonen de finner på nettet:

  1. Hvem er avsender? Først og fremst er det viktig å vurdere hvem som er avsenderen av informasjonen. Er det en pålitelig kilde, som en anerkjent avis eller et universitet? Eller er det en ukjent nettside eller en privatperson som legger ut informasjonen? Vær forsiktig med informasjon fra kilder som ikke kan identifiseres eller som ikke har et godt rykte.

  2. Hva er hensikten med teksten? Når du leser en tekst på nettet, kan det være lurt å tenke på hva hensikten med teksten er. Er det å informere, overbevise eller selge noe? Er det en politisk agenda eller en markedsføringskampanje? Å forstå hva som driver avsenderen kan hjelpe deg med å vurdere om informasjonen er objektiv og pålitelig.

  3. Når ble teksten sist oppdatert? Sjekk når teksten ble sist oppdatert. Er det nylig eller har det gått lang tid siden den ble skrevet? Informasjon som er gammel kan være utdatert og ikke lenger  relevant og nøyaktig.

  4. Stemmer dette med det vi vet fra før? Vurder om informasjonen du finner på nettet stemmer overens med det du allerede vet. Sjekk om andre pålitelige kilder også rapporterer det samme, eller om det er avvik fra det du tidligere har lært. Hvis informasjonen virker tvilsom, bør du definitivt dobbeltsjekke.

  5. Er teksten nøytral? Det kan være lurt å vurdere om teksten er nøytral eller om den inneholder en skjult agenda. Er avsenderen prøver å påvirke leseren på en bestemt måte, eller er det en objektiv rapportering av fakta? Vær forsiktig med å ta informasjon for gitt, spesielt hvis det virker for godt til å være sant.

  6. Inneholder teksten fakta eller meninger? Fakta er objektive og kan verifiseres, mens meninger er subjektive og kan variere fra person til person. Det er viktig å skille mellom de to og være forsiktig med å ta meninger for fakta.

Elevene våre vokser opp i et samfunn der læreboka har havnet på internett. Det kan være helt suverent, men det kan også være potensielt livsfarlig. Å lære elevene å være kritiske til informasjonen de finner på nettet er viktig for å utvikle deres evne til å tenke selvstendig og ta informerte beslutninger. 

 

Del gjerne lenken med elevene dine - og jobb med ulike tekster på nett. Få de til å begrunne kildene sine neste gang de jobber med fagstoff som skal leveres eller presenteres.


Det er nemlig ganske stor forskjell på:

 

"snl.no er en god kilde fordi det ser bra ut"

 

og

 

"snl.no er en troverdig kilde fordi siden er Norges største nettsted for forskningsformidling. Leksikonet er eid av de norske universitetene og flere ideelle stiftelser/organisasjoner, og innholdet er skrevet av fagfolk." (snl.no)


Just sayin' 😉

 

 

P.S. Marstemaet i medlemsportalen lærerIKT er nettopp "Lær elevene kritisk lesing", og er et utrolig spenennde tema. 
Klikk på knappen under for å lese mer.

 

 

Hvis du har lyst til å lære mer om hvordan du som lærer kan bli rågod på å bruke digitale verktøy i klasserommet, kan du sjekke ut medlemsportalen lærerIKT.

Klikk her for å lese om lærerIKT